"Strategisena tavoitteenamme on tarjota markkinoiden inspiroivimmat kaupat ja digitaaliset palvelut. Vahvistamme K-ruokakauppojen laatumielikuvaa ja uudistamme kauppakonseptejamme."
Jorma Rauhala, päivittäistavarakaupan toimialajohtaja
Jokainen ihminen on erilainen, ja sen vuoksi myös jokainen K-ruokakauppa on erilainen. K-ruokakauppiaat kuuntelevat asiakkaidensa toiveita ja räätälöivät kauppansa paikallisen asiakaskysynnän mukaisesti. Asiakas ja laatu ovat K-ruokakauppojen kaiken toiminnan keskiössä – tavoitteenamme on tarjota markkinoiden inspiroivimmat ruokakaupat ja niitä tukevat digitaaliset palvelut.
K-ryhmän ruokakaupoissa käy päivittäin noin 1,2 miljoonaa asiakasta. K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Kesko toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, monipuoliset ja laadukkaat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja oma tuotemerkki Pirkka.
K-ryhmä tarjoaa Suomen kattavimman ja palvelevimman lähikauppaverkoston.
Vuoden 2016 huhtikuussa tehdyn Suomen Lähikaupan oston myötä K-ryhmä tarjoaa Suomen kattavimman ja palvelevimman lähikauppaverkoston. Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-Marketeiksi kevääseen 2017 mennessä ja siirtyvät K-kauppiaille vaiheittain vuoden 2018 loppuun mennessä.
Myös K-Supermarket-ketju laajenee. Vuosina 2016 ja 2017 perustamme lähes 30 täysin uutta kauppaa ja toteutamme yli 20 kaupan kokonaisuudistusta.
Uudistamme koko hypermarket-konseptimme ja uudistamme kaikki K-Citymarketit vuoteen 2018 loppuun mennessä. Tavoitteena on luoda 81 erilaista, valikoimaltaan ja palveluiltaan oman asiakaskuntansa näköistä K-Citymarketia. Vuoden 2016 loppuun mennessä uudistus oli toteutettu 23 kaupassa.
Kesko keskittyy strategiansa mukaisesti Suomen päivittäistavarakauppaan. Kesko myi Venäjän päivittäistavarakaupan liiketoiminnot marraskuussa 2016 venäläiselle päivittäistavarakaupan toimijalle Lentalle.
K-ruokakauppiaiden tehtävänä on räätälöidä kauppansa mahdollisimman hyvin paikalliset asiakastarpeet huomioiviksi.
Keskon päivittäistavarakaupan henkilöstömäärä oli vuoden 2016 lopussa 10 338. K-ryhmä (Kesko ja K-kauppiaat) on toiseksi suurin toimija Suomen päivittäistavarakaupassa noin 37-38 %:n markkinaosuudella (Keskon oma arvio Suomen Lähikaupan hankinnan myötä).
Keskon päivittäistavarakaupan ja K-ruokakauppiaiden yhteistyö perustuu ketjutoimintaan, jolla taataan asiakaslähtöisyys, liiketoiminnan tehokkuus ja kilpailuetujen toteutuminen. Keskon keskeisiä tehtäviä ovat tuotteiden keskitetty hankinta, valikoimanhallinta, logistiikka sekä ketjukonseptien ja kauppapaikkaverkoston kehittäminen. Kesko sopii myös pitkäaikaiset yhteistyömallit eri kumppaniyritysten kanssa. Keskitetty toiminta takaa tehokkaan kilpailukyvyn.
K-ruokakauppiaiden tehtävänä on räätälöidä kauppansa mahdollisimman hyvin paikalliset asiakastarpeet huomioiviksi. K-kauppiaat huolehtivat oman kauppansa valikoimista, asiakkaiden palvelusta, henkilökunnan osaamisesta, tuotteiden laadusta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. K-kauppiaat rakentavat paikallisten asiakkaidensa tarpeita vastaavan valikoiman sekä palvelut heidän toiveitaan kuunnellen ja Plussa-kanta-asiakasohjelman asiakastietoa hyödyntäen. K-ruokakauppias täydentää ketjunsa yhteistä valikoimaa esimerkiksi paikallisilta tuottajilta saatavilla tuotteilla.
Digitaalisilla palveluilla asiakas saa K-ruokakaupoilta yhä henkilökohtaisempia etuja ja paikallisia kauppakohtaisia tarjouksia.
Keskon ja K-ruokakauppiaiden yhdessä kehittämät digitaaliset palvelut tarjoavat asiakkaille ideoita ja inspiraatioita ruoanlaittoon sekä helpompia tapoja ruokaostoksien tekemiseen. Digitaalisilla palveluilla asiakas saa K-ruokakaupoilta yhä henkilökohtaisempia etuja ja paikallisia kauppakohtaisia tarjouksia. K-ruoka-mobiilisovellus tarjoaa älykkään ostoslistan, joka suosittelee asiakkaan usein ostamia tuotteita, sekä tuhansia reseptejä ohjeineen.
Paikallisesti toimivia ruoan verkkokauppoja sekä Tilaa ja nouda -palveluja tarjoaa jo lähes 100 K-ruokakauppaa ympäri Suomen. Asiakkaan hyödynnettävissä on tutun kaupan laaja valikoima ja edulliset hinnat myös verkossa. Kiireisten asiakkaiden arkea helpottavia itsepalvelukassoja on jo kymmenissä K-ruokakaupoissa ympäri Suomen.
Strateginen tavoite |
Mitä teemme |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K-Citymarket on moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset ja laajat valikoimat elintarvikkeita sekä käyttötavaraa. K-Citymarket tunnetaan parhaista tarjouksistaan, laajoista valikoimistaan ja ruokaosaamisestaan.
Uudistuvan K-Supermarketin missiona on inspiroida suomalaisia syömään paremmin - K-Supermarket on ruokaa rakastavan ykkösvalinta. K-Supermarketin vahvuuksia ovat laatu, uusien ruokaideoiden tarjoaminen, laaja ja ajankohtainen valikoima, paikallisuus sekä ylivertainen asiakaspalvelu.
K-Market on persoonallinen, palveleva, aidosti paikallinen ja lähellä oleva asiakkaan oma lähikauppa, moderni uuden ajan kyläkauppa. K-Market tarjoaa asiakkaille päivittäiseen arkeen liittyvät monipuoliset ruokavalikoimat ja lähipalvelut vaivattomasti.
Neste K -asemat uudistetaan ruokaisiksi ja viihtyisiksi liikenneasemiksi. Asiakkaille tarjoillaan laadukkaita ja yksilöllisiä liikenneasemapalveluita nopeasti ja vaivattomasti. Tavoitteena on rakentaa sadan uudistuneen Neste K ‑aseman verkosto.
Kespro on Suomen johtava Foodservice-palvelujen tarjoaja (ent. HoReCa) ja tukkukauppa. Kespro toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa ja tarjoaa asiakkailleen monipuoliset hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut.
Suomen päivittäistavarakaupan markkinat olivat vuonna 2016 noin 16,8 miljardia euroa (sis. alv), ja kasvua oli noin 1 % (Keskon oma arvio). Kokonaismarkkina on kääntynyt varovaiseen kasvuun, mihin on vaikuttanut muun muassa ruokakauppojen aukioloaikojen vapauttaminen. Suomen päivittäistavaramarkkinoita on viime vuosina leimannut tiukka hintakilpailu.
Markkinaosuus Suomessa noin 37-38 % (Keskon oma arvio)
Kilpailijat: Prisma, S-market ja Alepa/Sale (S-ryhmä), Lidl, Stockmann, Tokmanni sekä M-ketjun myymälät.
Markkinaosuutta ei voida luotettavasti laskea
Kilpailijat: tavaratalot, hypermarketit, halpahallit, erikoisliikeketjut ja verkkokaupat.
Markkinaosuuden arvioidaan vahvistuneen ja olevan noin 43 % (Keskon oma arvio)
Kilpailijat: Meira Nova, Metro-tukku, Heinon Tukku, Suomen Palvelutukkurit.
Kiertotalouden hengessä K-ruokakauppojen asiakkaat pääsivät jouluna lahjoittamaan kinkunpaistosta syntyvän paistinrasvan Kinkkutemppu-kampanjalle.
Olemme vastuullisuusohjelmassamme sitoutuneet vähentämään ja hyötykäyttämään toiminnastamme syntyvät jätteet. Kierrätyksen tehostamiseen tähtäävillä toimenpiteillä etsimme aktiivisesti uusia keinoja kiertotalouteen siirtymiseen.
Kinkkutemppu-keräykseen tuodusta paistinrasvasta valmistettiin uusiutuvaa dieseliä ja siitä saadut tuotot lahjoitettiin Hope ry:lle ja IceHeartsille. Keräyksen palautuspisteitä oli 18 paikkakunnalla yhteensä 42 ja ne sijaitsivat pääosin K-ruokakauppojen yhteydessä.
Asiakkaan tuli toimittaa kinkun rasva Kinkkutemppu-keräyspisteeseen. Arviolta 40 000 kotitaloutta osallistui kampanjaan ja paistorasvaa kertyi noin 12 000 kg. Tästä määrästä valmistetulla dieselillä pystytään ajamaan noin 150 000 kilometriä eli neljästi maapallon ympäri.
K-ryhmän lisäksi Kinkkutempussa mukana olivat Kemianteollisuus, Neste, Lassila & Tikanoja, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Vesilaitosyhdistys, Honkajoki, Maa- ja kotitalousnaiset sekä YTP ry.
Suomalaisen ruoantuotannon puolesta puhuminen on meille K-ryhmässä ensiarvoisen tärkeää. Vuonna 2015 alkaneen Tuottajalle kiitos -toimintamallin tarkoituksena on nostaa esille suomalaista ruoantuotantoa ja herättää keskustelua suomalaisen maatalouden hyvinvoinnista.
Toimintamallin avulla asiakkailla on mahdollisuus tukea helposti suomalaisia ruoantuottajia. K-ruokakaupoissa on myynnissä 12 Pirkan Tuottajalle kiitos -tuotetta, joista K-ryhmä maksaa lisätuen suoraan tuottajille. Lisätuki on sisällytetty tuotteen hintaan, ja se on tuotteesta riippuen 3–30 senttiä, eli noin 5 prosenttia. Vuonna 2016 tuotesarja laajeni suomalaisten lihatuotteiden lisäksi maitoihin.
"Vastuullisena toimijana tehtävänämme on huolehtia koko elintarvikeketjun hyvinvoinnista. Suomalaiset haluavat ostaa kotimaista ruokaa. Tuottajalle kiitos -tuotteet on yksi keino varmistaa, että kotimainen tuotanto pysyy elinvoimaisena", toteaa Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.
Pirkka-tuotteiden valintaa tekevä asiantuntijaraati huomioi aina tuotteiden ravitsemukselliset ominaisuudet. Kiinnitämme erityistä huomiota rasvaan, sokeriin ja suolaan, sillä omien merkkien avulla voimme vaikuttaa asiakkaiden terveellisempiin valintoihin. Keväällä 2017 markkinoille tulevista Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylöistä vähensimme suolaa, sillä emme halunneet tehdä voimakassuolaista tuotetta kohderyhmälle, lapsille ja nuorille.
”Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylät ovat Koripalloliiton yhteistyöhön linkittyvä tuote, jonka kohderyhmänä ovat lapset ja nuoret. Siksi päätimme lähteä tämän tuotteen kohdalla vielä kerran uudelle tuotekehityskierrokselle. Piilosuolaa saamme muutenkin paljon ravinnostamme. Se on asia, johon voimme Pirkka-tuotteiden tuotekehityksessä vaikuttaa”, sanoo Keskon tuotetutkimuspäällikkö Heta Rautpalo.
Yleensä tuotteita arvioi tuotekehityksen asiantuntijaraati, mutta Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylöiden tuotekehitysnäytteitä arvioimaan kerääntyivät pöydän ympärille K-Supermarketin Pirkka-leipäkilpailun voittajat.
Panelistit arvioivat esimerkiksi tarjolla olevien ehdokkaiden ulkonäköä kuvioinnin, paistopinnan ja -värin perusteella, rakennetta sitkoisuuden, rapeuden ja murustuvuuden osalta sekä ennen kaikkea sitä, miltä sämpylät maistuvat.
Sämpylöiden tuotetietoja tarkasteltaessa tuli kuitenkin esille, että voittajatuotteen suolapitoisuus nousisi voimakassuolaisuuden raja-arvon yli. Vaikka leivissä yksi makuun merkittävästi vaikuttava tekijä on leivän suolapitoisuus, ei lapsille ja nuorille haluta kuitenkaan ehdoin tahdoin tehdä voimakassuolaista tuotetta. Raadin päätös oli antaa tuotepäällikön tehtäväksi pyytää sämpylöiden valmistajalta vielä kertaalleen näyte, jonka suolapitoisuus on enintään 1,1 %.
Kypsänä pakasteena keväällä 2017 markkinoille tulevien Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylöiden uudet näytteet, joista suolaa on vähennetty alle voimakassuolaisuuden rajan, arvioidaan aistinvaraisesti vielä K-Koekeittiöllä ennen lopullista tuotteen hyväksymistä.
”Koripalloliiton ja K-ruokakauppojen yhteistyössä ravinnon merkitys korostuu. Pystymme Pirkka-brändin avulla kertomaan koko kansalle liikkuvien nuorten ruokavalion tärkeydestä tai vaikkapa hyvistä eväistä treenikassiin, johon tämänkin sämpylän valikoimiin tulolla pyritään”, sanoo Heta Rautpalo.
Kasvisruokien myynti on kasvanut voimakkaasti K-ruokakaupoissa viime vuosien aikana. Kysynnän kasvaessa K-ruokakaupat haluavat tuoda kasvisruokatuotteet entistä helpommin ja selkeämmin esille. Kaupoissa on otettu käyttöön vegehyllyjä, johon kootaan kasviproteiinituotteet.
Vuoden 2016 loppuun mennessä vegehyllyt löytyvät jo yli sadasta K-ruokakaupasta ja niiden määrä lisääntyy. Vegehyllyt on otettu erittäin hyvin vastaan myös asiakkaiden keskuudessa.
Uusia vegetuotteita selvitetään ja otetaan aktiivisesti K-ruokakauppojen valikoimiin. Kauppoihin on tullut paljon uusia kasvipohjaisia tuotteita. Vegetuotteiden kysynnässä voimakkaan kysynnän alueita ovat Helsinki, Turku ja Tampere. Myös opiskelukaupungeissa vegetuotteiden kasvu näkyy selvästi.
"Nyhtökauran nostattama julkisuus on lisännyt myös muiden kasviproteiinituotteiden suosiota. Samaan aikaan käynnissä oleva terveysbuumi on selvästi vaikuttanut tuotteiden kysyntään", toteaa Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Ari Akseli.
Päivittäistavarakauppa lukuina | ||||
Lukumäärä | Myynti (alv 0 %), milj. € |
|||
Vähittäismyynti ja kauppojen lukumäärät | 2016 | 2015 | 2016 | 2015 |
K-Citymarket, elintarvike | 80 | 81 | 1 503 | 1 505 |
K-Citymarket, käyttötavara | 80 | 81 | 575 | 575 |
K-Supermarket | 228 | 219 | 1 764 | 1 716 |
K-Market** | 638 | 412 | 1 208 | 1 071 |
Neste K | 70 | 64 | 112 | 119 |
Valintatalo ja Siwa** | 340 | - | 453 | - |
K-ruoka, Venäjä | - | 9 | 104 | 106 |
Muut* | 92 | 109 | 59 | 122 |
Päivittäistavarakauppa, vähittäismyynti | 5 777 | 5 214 | ||
Kespro | - | - | 789 | 779 |
Päivittäistavarakauppa yhteensä | 1 448 | 893 | 6 566 | 5 993 |
* Sisältää verkkokaupan | ||||
**Suomen Lähikaupan kauppojen lukumäärä oli 563 | ||||
Päivittäistavarakaupan avainlukuja | 2016 | 2015 | ||
Liikevaihto | Milj. € | 5 236 | 4 673 | |
Liikevoitto | Milj. € | 93,0 | 249,4 | |
Vertailukelpoinen liikevoitto | Milj. € | 175,9 | 177,5 | |
Vertailukelpoinen liikevoitto liikevaihdosta | % | 3,4 | 3,8 | |
Investoinnit | Milj. € | 238 | 129 | |
Sidottu pääoma keskimäärin | Milj. € | 828 | 871 | |
Vertailukelpoinen sidotun pääoman tuotto | % | 21,3 | 20,4 | |
Henkilökunta keskimäärin | 8 200 | 6 420 | ||
Kiinteistöt | 2016 | 2015 | ||
Omistuskohteet, pääomat | Milj. € | 524 | 639 | |
Omistuskohteet, pinta-ala | 1 000 m2 | 377 | 410 | |
Vuokrakohteet, vuokravastuu | Milj. € | 2 101 | 1 906 | |
Vuokrakohteet, pinta-ala | 1 000 m2 | 1 684 | 1 405 |