Hae keskon vuosiraportista 2016

Rakentamisen
ja talotekniikan kauppa

"Strategisena tavoitteenamme on kasvu ja markkina-aseman vahvistaminen Euroopassa. Kehitämme voimakkaasti digitaalisia palveluitamme ja hyödynnämme synergioita asiakkaidemme hyväksi."

Terho Kalliokoski, rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtaja

Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimiala tarjoaa kuluttaja- ja yritysasiakkailleen kattavat rautakauppatuotteiden sekä sähkö- ja LVI-tuotteiden valikoimat, Pohjois-Euroopan kattavimman kauppaverkoston, verkkokaupat ja digitaaliset palvelut. Toimialaan kuuluvat myös huonekalukaupan, maatalous- ja konekaupan sekä vapaa-ajankaupan liiketoiminnot.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupalla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Henkilöstömäärä vuoden 2016 lopussa oli 15 630.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Kesko on Suomen markkinajohtaja ja rautakaupassa Euroopan viidenneksi suurin alan toimija. Kesäkuussa 2016 toteutetun Onnisen hankinnan myötä Keskosta tuli merkittävä toimija Pohjois-Euroopan teknisen tukkukaupan markkinoilla. Ainutlaatuinen rakentamisen ja talotekniikan kaupan yhdistelmä kykenee tarjoamaan markkinoiden monipuolisimman tuotteiden ja niihin liittyvien palveluiden kokonaisuuden rakennusalan yritysasiakkaille.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Kesko on Suomen markkinajohtaja ja rautakaupassa Euroopan viidenneksi suurin alan toimija.

Rautakaupan ketjut ovat K-Rauta, Byggmakker, K-Senukai ja OMA. Rautakesko Yrityspalvelu palvelee rautakaupan suuria yritysasiakkaita Suomessa. Onninen toimittaa tuotteita ja palvelukokonaisuuksia urakoitsijoille, teollisuudelle, infrarakentamiseen ja jälleenmyyntiasiakkaille. Onninen Express -myymälöitä ja Onnisen myyntipisteitä on yhteensä noin 140. 

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynnistä noin 65 % tuli yritysasiakkailta.  

Baltian ja Valko-Venäjän rautakaupan toiminnot keskitettiin huhtikuussa 2016 toteutetulla järjestelyllä Kesko Senukaihin, jotta sitä voitaisiin johtaa yhtenä kokonaisuutena. Kesko Senukai on alueen selkeä markkinajohtaja ja sen liiketoiminnassa nähdään paljon kasvupotentiaalia. 

Uuden K-Rauta-ketjun rakentaminen alkoi kesäkuussa, kun K-Rauta- ja Rautia-ketjut päätettiin yhdistää Suomen suurimmaksi rautakauppaketjuksi ja uudistaa samalla K-Raudan brändi. K-Raudan brändi uudistetaan kaikissa toimintamaissa vaiheittain.

K-Rauta- ja Rautia-ketjut yhdistetään yhdeksi uudeksi K-Rauta-ketjuksi, jolla on uusi brändi-ilme.

Rautakaupan omat merkit Cello, PROF, FXA ja Fiorin tarjoavat asiakkaille luotettavia ja edullisia kodin ja puutarhan tuotteita sekä rakentamisen ja remontoinnin työvälineitä. Onnisen omista merkeistä Onnline tarjoaa sähkö-, LV-, ilmastointi- ja kylmäalan tuotteita yritysasiakkaille. OPAL-merkin sähkö- ja LVI-tuotteet on suunniteltu ensisijaisesti kuluttajille.

Huonekalukaupan ketjut Asko ja Sotka palvelevat asiakkaitaan verkkokauppojen lisäksi Suomessa 86 kaupalla ja Virossa 10 kaupalla.

Maatalous- ja konekauppa käsittää K-maatalouden Suomen kauppiasliiketoiminnon sekä Konekeskon konemyynnin toiminnot, joita on Suomen lisäksi myös Baltian maissa.

Vapaa-ajankaupan ketjut ovat Intersport, Budget Sport, The Athlete’s Foot ja Kookenkä. Intersport Finland Oy on ketjuineen Suomen urheilukaupan markkinajohtaja. Ketjut ovat osa kansainvälistä Intersport-ketjua, joka toimii tänä päivänä kuudessa maanosassa ja yhteensä 66 eri maassa. Vuoden aikana uutena ketjuna Suomessa aloitti toimintansa urheilullisiin vapaa-ajan jalkineisiin keskittyvä The Athlete's Foot. Kenkäkesko Oy toimii Kookenkä-kauppojen ketjuyksikkönä.

Laajan kauppapaikkaverkoston lisäksi vapaa-ajan kaupan ketjuilla on omat verkkosivustot ja verkkokaupat, joiden merkitys vähittäiskaupassa kasvaa koko ajan.

Toiminnassa:
K-Rauta Remonttimestari auttaa asiakasta onnistumaan remontissa

Kuluttajat tekevät entistä vähemmän itse rakentamiseen ja remontointiin liittyviä projekteja ja ulkoistavat niitä ammattilaisten tehtäväksi. Syitä on monia: rakentaminen ja remontointi teknistyy samalla kun sääntely lisääntyy.

Väestön ikääntymisen ja vaurastumisen myötä palveluita myös käytetään enemmän. K-Raudan selvitysten mukaan remontti saattaa arveluttaa asiakasta – ei oikein tiedä mitä siinä tapahtuu ja kuinka paljon se maksaa. Näihin tarpeisiin vastaa K-Rauta Remonttimestari -palvelukonsepti.

 

K-Rauta Remonttimestari auttaa kuluttaja-asiakasta onnistumaan remonteissa suunnittelusta remontin valmistumiseen saakka. Syksyn 2016 aikana tätä monikanavaista palvelukonseptia on testattu kahdessa K-Raudassa keittiöremonttien alueella sekä tarjottu asiakkaille verkossa keittiöremontointiin liittyvää sisältöä ja inspiraatiota herättäviä suunnitteluohjelmia.

Palvelukonsepti on luotu auttamaan asiakkaita remonteissa. Tällä hetkellä konseptin avulla voidaan tarjota Cello-keittiöitä avaimet käteen -periaatteella.

Asiakkaalle tarjottavat digitaaliset palvelut on nivottu yhteen sujuvaksi osaksi asiakkaan polkua verkosta myymälään.

Keittiöremontista kiinnostuneelle on verkossa tarjolla tietoa esimerkiksi siitä, mitä eri asioita keittiöremonttiin sisältyy ja mitä asioita suunnitteluvaiheessa pitää ottaa huomioon. Verkkosisällöissä on tuhti tietopaketti keittiöremontista haaveilijalle miten toteuttaa unelmien keittiö. Voit tutustua sisältöön täällä: https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/keittioremontti

Myymälässä asiakas kohtaa aktiivisen keittiömyyjän, jonka tehtävänä on toteuttaa asiakkaan unelmien keittiö asiakkaan tarpeiden, haaveiden ja muiden reunaehtojen mukaisesti.

Myymälöissä on testattu videonäyttöjä, joista asiakas näkee koko keittiöremonttiprojektin kulun alusta loppuun saakka tiiviinä videona. Tätä näyttöä myös myyjät voivat käyttää myynnin apuvälineenä kertoakseen asiakkaalle remontin vaihteista. Asiakas pääsee myös näkemään juuri suunnitellun uuden keittiönsä VR-lasien kautta virtuaalisesti 3D-toteutuksena.

Keittiöremontin ostanut asiakas saa käyttöönsä remonttiprojektin hallinta-applikaation puhelimeensa. Tämän applikaation kautta asiakas saa tietoa remontin edistymisestä vaihe vaiheelta, voi kommunikoida viesteillä keittiömyyjän kanssa ja löytää remonttiinsa liittyvät dokumentit.

Keittiömyyjä toimii Remonttimestarina asiakkaan keittiöremonttiprojektissa eli huolehtii projektin edistymisestä suunnitelmien mukaisesti, viestii asiakkaalle projektista ja kommunikoi urakoitsijan kanssa.

”Ensimmäiset kokemukset piloteista ovat rohkaisevia. Olen varma, että tällä konseptilla pystymme parantamaan remonttia tekevien asiakkaiden tyytyväisyyttä ja tavoitteena onkin erinomainen remonttikokemus. K-Rauta Remonttimestari -konseptia jalkautetaan ja kehitetään edelleen vuoden 2017 aikana, jotta voimme tarjota asiakkaillemme ratkaisut kaikkien huonetilojen remontteihin”, kuluttaja- ja projektiasiakasmyynnin kehitysjohtaja Sari Hujanen rakentamisen ja talotekniikan kaupasta sanoo.

Lue lisää

Sidosryhmäpuheenvuoro: Caverionin ja Onnisen pitkää yhteistyötä pohjustavat laadukas toiminta ja kilpailukyky

Caverionin ja Onnisen yhteistyö on jatkunut kymmeniä vuosia. Caverionin ostotarpeet vaihtelevat suurista ja pitkälle ulottuvista tilauksista pieniin päivittäisiin ostoihin. Onninen on valikoitunut yhteistyökumppaniksi kilpailukyvyn ja laadukkaan toiminnan perusteella.

Caverion suunnittelee, toteuttaa, huoltaa ja ylläpitää käyttäjäystävällisiä ja energiatehokkaita teknisiä ratkaisuja kiinteistöille ja teollisuudelle. Omassa työssäni hankintapäällikkönä vastaan siitä, mitä työmaille ja huoltokohteisiin ostetaan Suomessa. Toimintamme laajuutta kuvaa se, että meillä on eri puolella Suomea yli 800 huoltoautoa ja 4 600 työntekijää.

Ostotarpeet vaihtelevat eli teemme kohteesta riippuen joko suuria ja pitkälle ulottuvia tilauksia tai pieniä päivittäisiä ostoja yhteistyökumppaneilta.

Onniselta käytämme Urakoitsijat- ja Teollisuus-yksiköiden palveluita sekä Onninen Express -myymälöitä. Meillä on toimintaa ympäri Suomea ja se, että pystymme hankkimaan tuotteet paikallisesti, on suuri etu – arvioisin, että meillä on satoja noutoja Onninen Express -myymälöistä päivittäin. Meille on tärkeää, että yhteistyökumppanilla on kattava verkosto, josta on saatavilla laajasti tavaraa. Paikallisen toiminnan lisäksi on toinen yhteistyötaso: Onnisen suurasiakasmyynti palvelee Caverionin keskitettyä päätöksentekoa. Organisaatiomme pelaavat hyvin yhteen.

Prosessin tehokkuus on meille tärkeää. Caverionille tulee vuositasolla 400 000 laskua. Tämä edellyttää sitä, että yhteistyökumppanilta on mahdollisuus tilata helposti ja että lasku tulee oikein tiedoin ja meille sopivaa reittiä.

Pidämme yhteistyökumppanin valinnassa tärkeinä kriteereinä luotettavuutta, kilpailukykyä ja laajaa toimintaverkostoa. Onnisen osalta valinta on tehty kilpailukyvyn ja laadukkaan toiminnan perusteella, ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä.

Onninen on ollut meille vuoden 2016 pääyhteistyökumppani. Olemme molemmat juuriltamme yli satavuotiaita yrityksiä ja yhteistyömme on jatkunut kymmeniä vuosia. Se, että Onninen on nyt osa Kesko-konsernia, lisää kiinnostustamme Onniseen ja vahvistaa yhteistyömahdollisuuksiamme entistä enemmän. Uskomme, että yrityskaupan myötä Onnisen palveluvalikoima ja toimintaverkosto laajentuvat.


Pekka Björkman, hankintapäällikkö, Caverion

Lue lisää

Strategiset painopisteet

Strateginen tavoite

Mitä teemme

  • Kasvaa yhä merkittävämmäksi toimijaksi Euroopassa, luontaisimpana kasvualueina Pohjoismaat ja Baltia.  Kannattavuuden parantaminen ja orgaaninen kasvu etusijalla.
  • Onnisen hankinta on erinomainen perusta Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan kannattavalle kasvulle Suomessa ja muualla Euroopassa. Strategian toteuttamisen vauhdittamiseksi rakentamisen ja talotekniikan kauppa jaettiin neljään liiketoimintayksikköön: yritysasiakasliiketoiminta (B2B), kuluttaja-asiakasliiketoiminta (B2C), ulkomaat ja Suomi, joita tukevat kaikille yhteiset toiminnot.
  • Rakentamisen ja talotekniikan kaupan yhteisten asiakkaiden parempi palveleminen ja synergiapotentiaalin hyödyntäminen
  • Palvelemme yhteisiä asiakkaitamme laajemmalla tuotevalikoimalla ja sujuvammilla asioinnilla. Hyödynnämme synergioita erityisesti hankinnassa, logistiikassa, kauppapaikoissa ja ICT-ratkaisuissa.
  • Baltian ja Valko-Venäjän kannattavan kasvun jatkaminen, tavoitteena 1 miljardin euron liikevaihto lähivuosina
  • Kesko Senukai -kokonaisuus mahdollistaa tehokkaan johtamisen. Suunnitelmissa on koko kauppaverkoston uudistaminen ja muuttaminen K-Senukai-konseptiin Baltiassa sekä 100 miljoonan euron investoinnit uusiin kauppoihin vuoteen 2020 mennessä. Riiassa ja Tallinnassa olevat kaupat ovat jo valmiina uudistustöiden aloittamiselle.
  • Markkina-aseman ja kannattavuuden vahvistaminen Suomessa
  • Yhdistämme K-Rauta- ja Rautia-ketjut yhdeksi uudeksi K-Rauta-ketjuksi, jolla on uusi brändi
  • Uusi K-Rauta.fi
  • Laajennamme Onninen Express -verkostoa
  • Rautakaupan ja Onnisen yritysasiakkaille yhteinen verkkokaupparatkaisu
  • Remontoivien asiakkaiden palvelun kehittäminen, esimerkiksi Remonttimestari-konseptilla
  • Ruotsissa ja Norjassa jatkamme kannattavuuden parantamista ja haemme kannattavaa kasvua
  • Rakennamme maakohtaisen rakentamisen ja talotekniikan kaupan liiketoimintakokonaisuuden Onnisen ja rautakauppaketjujen välille
  • Huonekalukaupan, urheilukaupan, maatalouskaupan, konekaupan ja kenkäkaupan arvon kasvattaminen
  • Kasvatamme liiketoimintojen arvoa, kehitämme ketjujen kilpailukykyä ja hyödynnämme synergioita

 

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan kilpailuedut

  • Asiakastarpeisiin perustuvat ketjukonseptit ja palvelukokonaisuudet
  • Eri asiakasryhmien palveleminen samasta myymäläverkostosta
  • Kattava myymäläverkosto ja laajat sähköiset palvelut
  • Verkon ja perinteisen kauppaverkoston tehokas yhdistäminen
  • Ammattitaitoinen asiakaspalvelu myymälässä ja sähköisissä kanavissa
  • Tunnetut ja luotetut kauppaketjut sekä tuotebrändit
  • Tehokas hankinta ja logistiikka
  • Kansainvälisesti yhtenäiset toimintamallit

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan ketjut

K-Rauta

Kansainvälinen K-Rauta tarjoaa rakentamisen, remontoinnin, pihan ja puutarhan sekä sisustamisen ja kodin kalustamisen tuotteet ja palvelut kuluttaja-, projekti- ja yritysasiakkaille. K-Rautoja on Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Suomessa kaikissa K-Raudoissa toimii kauppiasyrittäjä.

Byggmakker

Byggmakker on Norjan johtavia rautakauppatoimijoita, joka tarjoaa koko maan kattavan kauppaverkoston ja erittäin vahvan yritysasiakasosaamisen. Lähes kaikki Byggmakker-kaupat toimivat kauppiasmallilla.

K-Senukai

K-Senukain kaupat tarjoavat Liettuassa asiakkailleen laajat non-food-tuotteiden valikoimat painottuen erityisesti rakentamiseen ja asumiseen liittyviin tuotteisiin. Myös Latvian ja Viron K-Raudat uudistetaan K-Senukai-konseptiin vuoteen 2020 mennessä.

OMA

OMA on Valko-Venäjän suurin rautakauppaketju.

Rautakesko Yrityspalvelu

Rautakesko Yrityspalvelun asiakkaita ovat valtakunnalliset ja suuret alueelliset rakennusliikkeet, kiinteistöhuoltoyhtiöt, taloteollisuus ja muut yritysasiakkaat. Yrityspalvelun vahvuutena ovat laajat rautakauppatuotteiden valikoimat ja kiinteä yhteistyö K-Rauta-kauppaverkoston kanssa, jonka kautta varastotoimitukset kulkevat.

Onninen

Onninen ja Onninen Express -myymälät palvelevat yritysasiakkaita. Onninen toimittaa tuotteita ja palvelukokonaisuuksia urakoitsijoille, teollisuudelle, infrarakentamiseen ja jälleenmyyntiasiakkaille.  Myymälöiden tuotevalikoimassa on LVI-, sähkö- ja kylmätuotteita sekä muita teknisiä tuotteita. Asiakkaat voivat noutaa päivittäin tarvittavat tuotteet Onninen Express -myymälän valikoimasta. Myymälään voi tilata noudettavaksi myös varastovalikoiman tuotteita. Onninen Express -myymälöitä ja Onnisen myyntipisteitä on yhteensä noin 140 Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa ja Venäjällä.

Elfin-ketjun toimintaan kuuluu noin 190 itsenäistä sähköurakoitsijaa, joiden kanssa Onninen toimii yhteistyössä ympäri Suomen.

Hanakat-ketju on noin 80 itsenäisen LVI-yrittäjän muodostama jälleenmyyntiverkosto Suomessa.

Elfag-ketju on yksi Norjan suurimmista sähköurakoitsijaketjuista, johon kuuluu noin 150 yritysjäsentä.

Maatalous- ja konekaupan ketjut

K-maatalous

Suomessa maatalousasiakkaita palvelee kattava K-maatalous-kauppojen kauppaverkosto. K-maatalous-kauppiaiden asiakkaita ovat maatalousyrittäjät, koneurakoitsijat sekä hevosalan ammattilaiset ja harrastajat.

Konekesko

Konekesko on rakennus-, materiaalinkäsittely-, ympäristö- ja maatalouskoneiden sekä vapaa-ajankoneiden maahantuontiin, kauppaan ja jälkimarkkinointiin keskittyvä konekaupan yritys. Konekesko toimii Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.

 

Vapaa-ajankaupan ketjut

Intersport, Intersport.fi

Intersport on Suomen urheilukaupan markkinajohtaja, joka työllistää yhdessä kauppiasyrittäjien kanssa lähes 1 000 henkeä 57 kaupassa ja verkkokaupassa. Ketjun menestys perustuu urheilu- ja vapaa-ajan tuotteiden laajoihin valikoimiin, hyvään palveluun, laadukkaisiin tuotteisiin, monipuolisiin huoltopalveluihin sekä asiantuntevaan asiointiin niin kaupassa kuin verkossakin.

Budget Sport, Budgetsport.fi

Budget Sport -kauppoja on kymmenen eri puolilla Suomea. Kauppojen tavoitteena on tarjota asiakkailleen urheilukaupan tuotteita nopeammin, helpommin ja edullisemmin kuin kilpailijansa. Monipuolinen verkkokauppa täydentää asiakaskokemuksen.

The Athlete’s Foot, theathletesfoot.fi

The Athlete’s Foot toimii urheilullisten vapaa-ajanjalkineiden, sneakereiden sekä vaatteiden jälleenmyyjänä. Ketju edustaa maailman tunnetuimpia urheilumerkkejä sekä -malleja ja haluaa tukea asiakkaidensa intohimoa urheiluun ja tuoda tyyliä heidän elämäänsä.

Kookenkä, Kookenka.fi

Kookenkä on Suomen suurin koko perheen kenkäkauppaketju. Ketjun 37 myymälää ja verkkokauppa kattavat koko maan.

 

Huonekalukaupan ketjut

Asko

Asko on suomalainen huonekalukaupan ja kodinsisustamisen tunnetuin ja luotetuin tuotemerkki. Askossa on laatutietoiselle kodin sisustajalle kilpailukykyinen mallisto sekä alan aktiivisin ja luotettavin palvelu. Askolla on kauppoja ja verkkokaupat Suomessa ja Virossa.

Sotka

Sotka on suomalainen kalusteiden tarjoaja ja iloisesti yllättävä kodin sisustaja, joka antaa asiakkailleen sopivia ratkaisuja elämän muuttuviin tarpeisiin. Sotkalla on Suomessa ja Virossa kauppoja ja verkkokauppa.

 

Markkinat

Rauta- ja sisustuskaupan markkinat maittain ja niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %)

Rauta- ja sisustuskaupan koko toimialueella markkinat ovat noin 22 mrd. euroa*
Suomi 3,1 mrd. euroa (1,5 %), (RaSi ry)
Ruotsi 4,2 mrd. euroa (4,4 %)*
Norja 4,0 mrd. euroa (4,8 %), (Virke)
Viro 0,4 mrd. euroa (8,1 %)*
Latvia 0,4 mrd. euroa (1,9 %)*
Liettua 0,5 mrd. euroa (2,6 %)*
Venäjä 8,3 mrd. euroa (1 %)*
Valko-Venäjä 1,1 mrd. euroa (10 %)*

Onnisen markkinat maittain ja niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %)

Suomi 2,0 mrd. euroa (4,7 %), (STK, LVI-TEK)
Ruotsi 3,5 mrd. euroa (6,0 %), (SEG, RGF)
Norja 1,3 mrd. euroa (3,6 %), (EFO)
Puola 4,4 mrd. euroa (-5 %)*
Viro 0,3 mrd. euroa (6,2 %)*
Latvia 0,3 mrd. euroa (-15,6 %)*
Liettua 0,4 mrd. euroa (1,2 %)*

Maatalous- ja konekaupan markkinat ja niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %)

Maatalouskaupan markkinat ovat noin 1,9 mrd. euroa ja ne laskivat hieman edellisestä vuodesta.
Konekeskon tuotealueiden kokonaismarkkinat ovat Suomessa noin 0,9 mrd. euroa ja ne laskivat hieman edellisestä vuodesta. Baltiassa Konekeskon tuotealueiden kokonaismarkkinat ovat noin 0,6 mrd. euroa ja ne kasvoivat selkeästi edellisestä vuodesta.*

Vapaa-ajankaupan markkinat Suomessa ja niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %)

Urheilukauppa noin 0,9 mrd. euroa (3,6 %), (Tilastokeskus)
Jalkinekauppa noin 0,3 mrd. euroa (2,3 %), (TMA ja Keskon oma arvio)

Huonekalukaupan markkinat Suomessa ja niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %)

Kodin sisustaminen ja huonekalukauppa 1,5 mrd. euroa (1,8 %) (Tilastokeskus)

* Keskon oma arvio

Markkinaosuudet

Rautakauppa 

Suomi 41 % (RaSi ry). Pääkilpailijat: STARK, S-ryhmä ja Bauhaus
Ruotsi 5 % (HUI ja Keskon oma arvio). Pääkilpailijat: Woody, XL Bygg, Beijer ja Bauhaus 
Norja 16 % (Virke ja Keskon oma arvio). Pääkilpailijat: Optimera/Monter, Mestergruppen, Coop, Maxbo
Viro 24 %*. Pääkilpailijat: Ehitus ABC, Bauhof, Espak ja Bauhaus
Latvia 11 %*. Pääkilpailijat: Depo DIY ja Kursi
Liettua 30 %*. Pääkilpailijat: Ermitazas, Moki-Vezi ja Lytarga
Venäjä 2 %*. Pääkilpailijat: Leroy Merlin, OBI, Castorama, Maxidom ja Petrovich
Valko-Venäjä 10 %*. Pääkilpailijat: Mile, Materik ja Praktik

Onninen

Suomi 37 % (STK, LVI-TEK). Pääkilpailijat: LVI Dahl, Ahlsell, SLO ja Rexel
Ruotsi 6 % (SEG, RGF). Pääkilpailijat: Ahlsell, Dahl, Elektroskandia ja Rexel
Norja 20 % (EFO). Pääkilpailijat: Elektroskandia, Solar ja Ahlsell
Puola 5 %*. Pääkilpailijat: TIM, Sonepar, Grodno, Bims, Tadmar (Saint-Gobain) ja Grudnik
Viro 13 %*. Pääkilpailijat: FEB (Ahlsell), SLO ja W.E.G (Würth)
Latvia 4 %*. Pääkilpailijat: Sanistal, EVA-SAT ja SLO
Liettua 4 %*. Pääkilpailijat: Sanistal, Dahlgera (Dahl) ja Elektrobalt (Würth)

Maatalouskauppa

Suomi 27 %*. Pääkilpailijat: Danish Agro (Hankkija Oy), Turun Konekeskus ja Raisioagro

Konekauppa

Suomi (lähde: Trafi)
Perämoottorit** 45 % (Yamaha)
Veneet** 23 % (Yamarin, Suvi)
Moottoripyörät** 23 % (Yamaha)
Traktorit** 10 % (Massey Ferguson)
Kevyet < 750 kg tavarakuljetusperävaunut 15 % (Muuli)

** rekisteröitävät

Baltia 19 % (Keskon oma arvio)

Urheilukauppa

Intersport, Budget Sport, The Athlete's Foot ja Kesport
Suomi 30 % (Tilastokeskus ja Keskon oma arvio). Pääkilpailijat: Stadium, XXL, Sportia ja Top Sport

Kenkäkauppa

Kookenkä ja Kenkäexpertti
Suomi 10 %*. Kilpailijat: muut erikoisliikkeet, tavaratalot, hypermarketit, urheilukaupat ja verkkokaupat

Huonekalukauppa

Asko ja Sotka
Suomi 23 %*. Kilpailijat: IKEA, JYSK, Masku ja Isku

* Keskon oma arvio

Tiesitkö että:

Onninen on talotekniikkaurakoitsijoiden, teollisuuden, infrarakentamisen ja jälleenmyyntiasiakkaiden tarvitsemien tuotteiden ja palvelujen johtavia toimittajia Itämeren alueella ja Skandinaviassa. Valikoima kattaa lämpö-, vesi- ja energiaratkaisut, kylpyhuone- ja keittiötuotteet, ilmanvaihtotuotteet, ilmastoinnin jäähdytys- ja kylmätuotteet, sähköasennustarvikkeet, valaistuksen, kaapelit ja linjatarvikkeet, maa- ja vesirakentamisen, prosessiputkisto-, teräs -ja metallituotteet, voimansiirron ja voiteluaineet, työkalut, kiinnitystarvikkeet ja suojaimet sekä tietoliikennetuotteet. Valikoimassa on yli 500 000 tuotetta. Valikoima vaihtelee maittain. Onninen Express -myymälöitä ja Onnisen myyntipisteitä on yhteensä noin 140 Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa ja Venäjällä.

Lue lisää Onnisen vastuuraportista

Toiminnassa:
Onninen Norja tarjoaa ratkaisuja hyvinvointiteknologiassa

Väestön vanhenemisen myötä myös teknologian on pystyttävä vastaamaan ikääntyvien haasteisiin. Miten ihmiset pystyisivät asumaan kotona turvallisesti ja pidempään huolimatta sairaudesta ja korkeasta iästä? Millä keinoilla tätä voi tukea? Onninen Norja lähti vastaamaan tämän päivän haasteisiin sekä asiakkaiden ja tavarantoimittajien kyselyihin, mitä he voisivat tehdä asialle.


Kuva: Gira ja Micro Matic.

”Hyvinvointiteknologia sisältää ratkaisuja, joilla mahdollistetaan turvallinen asuminen kotona ja että kotona voisi asua pidempään”, markkinointipäällikkö Ann-Katrin Pedersen Onninen Norjasta sanoo. "Tarjoamme laajan valikoiman ratkaisuja, jotka sisältävät valvonta- ja hälytysjärjestelmiä, antureita ja järjestelmiä lämmityksen ja valaistuksen ohjaukseen. Näiden ratkaisujen tarkoituksena on luoda turvallisuudentunnetta kotona sekä vapauttaa auttajien ja työntekijöiden aikaa, kun prosessit ja käytännön toimenpiteet yksinkertaistuvat. Hyvinvointiteknologia tuo enemmän aikaa hoivaamiseen, keskusteluun ja ihmiskontaktiin”, hän lisää.

Onninen Norja tarjoaa ratkaisuja niin yrityksille kuin kunnille. Loppuasiakaskunnan muodostavat julkisen sektorin lisäksi yksityishenkilöt. Loppuasiakaskuntaa palvelevat Onnisen yritysasiakkaat. Hyvinvointi­teknologiaan liittyvät ratkaisut ovat saatavissa Onnisen kaikille asiakkaille yhtiön onnshop.no-verkkokaupan kautta. Kuluttaja-asiakkaita palvelee elfag.no. Onnisen kanssa yhteistyössä toimiva Elfag on yksi Norjan suurimmista sähköurakoitsijaketjuista.

Hyvinvointiteknologiaan liittyviä ratkaisuja kehitetään ja parannetaan jatkuvasti, jotta asiakas löytää tarvitsemansa kokonaisuuden. Onninen Norjan pääkonttorissa Oslossa on showroom, jossa esitellään hyvinvointiteknologian tuotteita ja ratkaisuja älytalossa. Showroom on avoinna kaikille Onnisen yritysasiakkaille ja heidän asiakkailleen.

”Näitä tuotteita ja ratkaisuja on itse asiassa ollut valikoimassamme jo pidemmän aikaa. Nyt olemme lisänneet valikoimaan uusia ratkaisuja ja yhdistelleet niitä, jotta loppuasiakas löytää vastauksen tarpeisiinsa helposti. Haluamme olla mukana hyvinvointiteknologian kehityksessä”, Pedersen sanoo.

Lue lisää

Toiminnassa:
Liiteri-kokeilussa testattiin kuluttajien halukkuutta vuokrata K-Raudan työvälineitä

Liiteriksi nimetyssä työvälineiden vuokrauspalvelussa kaupunkilaiset pystyivät vuokraamaan valikoituja K-Raudan työvälineitä verkossa, noutamaan ne Helsingin Teurastamolle pystytetystä 24h-palvelupisteestä tai tilaamaan niille ympäristöystävällisen PiggyBaggy-kotiinkuljetuksen. Tulokset kokeilusta osoittavat että vuokrauspalveluille on kysyntää.

K-Rauta oli kumppanina urbaaneille kodin kunnostajille suunnatussa kokeilussa, jossa laadukkaat akkukäyttöiset Ryobi-työvälineet ja Kärcher-puhdistus- ja siivouslaitteet saattoi vuokrata Liiteri.net -verkkopalvelusta ja noutaa joukkoliikenteellä helposti saavutettavasta, ympärivuorokauden auki olevasta Liiteri-palvelupisteestä Teurastamolta.

Kiertotalousajattelu perustuu malliin, jossa materiaalit ja arvo kiertävät, ja lisäarvoa luodaan esimerkiksi palveluiden kautta sekä teknologiaa hyödyntämällä. Cleantech ja kiertotalous ovat perinteisesti keskittyneet Suomessakin pääasiassa teollisuuden prosessien optimointiin, eikä niinkään ratkaisujen kehittämiseen kuluttajille.

K-Rauta halusi kokeilulla selvittää, miten se voisi paremmin tarjota kokonaisratkaisuja asiakkaidensa arkeen.

”K-Raudassa olemme perinteisesti ajatelleet, että tehtävämme on myydä mahdollisimman paljon uusia koneita ja laitteita. Ehkäpä kaikki remonttia suunnittelevat asiakkaamme eivät kuitenkaan halua ostaa kaikkia työvälineitä. Näille ei kodissa ehkä ole säilytystilaa tai remontin jälkeen suurta tarvetta. Työvälineiden vuokraamisen mahdollisuus saattaa näin olla tarvittava kipinä remontin aloittamiselle, jolloin K-Raudassa löydämme roolimme suunnitteluapuna ja materiaalien myyjinä. On ollut mielenkiintoista nähdä, että tällainen vuokrauspalvelu kiinnostaa ihmisiä”, kuluttaja-asiakaskaupasta vastaava johtaja Virpi Viinikainen Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupasta sanoo.

Kokeiluun liittyvän VTT:n tekemän haastattelututkimuksen tuloksista selviää, että tilan ja rahan säästö nähdään merkityksellisimpinä syinä palvelun käytölle. Vuokraaminen nähtiin kannattavana silloin, kun käyttö on vähäistä. Haasteeksi nähtiin tuotteiden saatavuus, vuokraushinta, nouto ja palautus nähtiin rajoittavina tekijöinä.  

“Kokeilu onnistui hyvin ja kuluttajat lähtivät ennakkoluulottomasti ja innokkaasti kokeilemaan täysin uudenlaista kiertotalouden palvelukokonaisuutta. Tuloksen mahdollisti

kokeilussa mukana olleiden yhteistyökumppaneiden onnistunut yhteisöllinen viestintä. Rohkaisevaa oli, että palaute oli kannustavaa jo ensimmäisen vaiheen käytettävyyskokemuksesta, joka oli vielä vähän hiomaton”, CoReorientin toimitusjohtaja Harri Paloheimo sanoo.

”Tulokset ovat myös K-Raudan näkökulmasta mielenkiintoisia, ja näyttää siltä, että vuokrauspalveluille on ainakin kaupunkiympäristössä kysyntää. Arvioimme omaa palvelukehitystämme saatujen tulosten kautta. Kokeilu oli ehdottomasti myönteinen”, Viinikainen sanoo.

Liiteri toteutti menestyksekkään joukkorahoituskampanjan Teurastamon Liiterin jatkolle. K-Rauta toimii kokeilun yritysrahoittajana myös tässä uudessa Teurastamon Liiterin vaiheessa.

Onnistuneen joukkorahoituskampanjan avulla Liiteriä tuottavan CoReorientin tavoitteena vuodelle 2017 on kehittää Liiterin käytettävyyttä, tarjontaa ja sisältöä. Toimintaa jatketaan Helsingin Teurastamon ja Kalasataman alueella. Tämän lisäksi Liiteri-toimintaa laajennetaan ja uudistetaan käytössä olevien resurssien puitteissa. Neuvotteluja käydään myös toiminnan käynnistämisestä muissa kaupungeissa. Toteutus on tapauskohtaisesti joko Liiteri-älykonttipohjalla tai olemassa olevissa tiloissa.

Teurastamon Liiterin toteutti IT-startup CoReorient Oy yhteistyössä VTT:n, SYKE:n ja Helsingin yliopiston Tekes-rahoitteisen AARRE-tutkimusprojektin sekä sen kokeilun kaupallisten yhteistyökumppanien kanssa.

Lue lisää
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa lukuina
Lukumäärä Myynti (alv 0 %),
milj. €
Vähittäismyynti ja kauppojen lukumäärät 2016 2015 2016 2015
K-Rauta* 46 45 582 567
Rautia* 93 93 430 427
Rautakesko Yrityspalvelu - - 225 192
Onninen, Suomi 50 - 481 -
Asko* 35 34 98 94
Sotka* 53 53 97 94
Intersport* 58 60 192 194
Budget Sport* 11 11 48 46
The Athlete’s Foot 3 - 1 -
Kookenkä* 38 38 32 32
K-maatalous** 78 80 424 437
Konekesko, Suomi 0 1 144 154
Muut*** 34 45 18 85
Suomi yhteensä 499 460 2 770 2 322
K-Rauta, Ruotsi 20 20 217 209
Onninen, Ruotsi 17 - 138 -
Byggmakker, Norja 80 88 659 669
Onninen, Norja 26 - 169 -
Muut Pohjoismaat yhteensä 143 108 1 183 878
Senukai, Liettua 22 20 357 328
Asko ja Sotka, Viro* 12 10 10 9
K-Rauta, Viro 8 8 92 87
K-Rauta ja K-Senukai, Latvia 8 8 48 52
Onninen, Baltia 15 - 39 -
Konekesko, Viro - - 46 40
Konekesko, Latvia - - 35 38
Konekesko, Liettua - - 50 38
Baltia yhteensä 65 46 677 592
K-Rauta, Venäjä 13 13 174 192
Onninen, Venäjä - - 2 -
OMA, Valko-Venäjä 16 12 101 116
Onninen, Puola 36 - 114 -
Intersport, Venäjä - 18 7 12
Venäjä, Valko-Venäjä ja Puola yhteensä 65 43 399 320
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa ulkomaat yhteensä 273 197 2 258 1 790
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 772 657 5 028 4 112
* Sisältää verkkokaupan
** Vuonna 2016 Rautioista 39 oli samalla K-maatalouskauppoja. Vuonna 2015 Rautioista 45 oli samalla K-maatalouskauppoja
*** Lukuihin sisältyy 11 (16) Kenkäexpertti-liikettä, 23 (25) Kesport-liikettä ja 3 Athlete's foot -liikettä. Vuoden 2015 lukuihin sisältyy 4 Musta Pörssiä.
Rakentamisen ja talotekniikan kaupan avainlukuja 2016 2015
Liikevaihto Milj. € 4 100 3 250
Liikevoitto Milj. € 60,8 -57,2
Vertailukelpoinen liikevoitto Milj. € 97,9 63,6
Vertailukelpoinen liikevoitto liikevaihdosta % 2,4 2,0
Investoinnit Milj. € 452 55
Sidottu pääoma keskimäärin Milj. € 1 000 823
Vertailukelpoinen sidotun pääoman tuotto % 9,8 7,7
Henkilökunta keskimäärin 12 744 11 269
Kiinteistöt 2016 2015
Omistuskohteet, pääomat Milj. € 342 357
Omistuskohteet, pinta-ala 1 000 m2 421 404
Vuokrakohteet, vuokravastuu Milj. € 791 672
Vuokrakohteet, pinta-ala 1 000 m2 1 251 1 014